”Sonett til Laura” er skrevet av italieneren Francesco Petrarca, og regnes som
starten av renessansen. Han satte også standard for ettertidens sonetter med
det samme diktet. Fire strofer med til sammen fjorten vers. De to første
strofene består av fire vers, med klassisk enderim; abba. De siste seks versene
er fordelt likt på to strofer. Disse har fletterim; cdc dcd. Det finnes også en
shakespeariansk versjon av sonetter, hvor versene er fordelt annerledes på de
fire strofene: 4-4-4-2.
Diktets tema er kjærlighet.
Petrarca lovpriser alle omstendighetene rundt det at han møtte denne Laura,
både de ytre og indre. Verbet ”å signe” som blir brukt i oversettelsen, har på
originalspråket en ordlyd som likner på Laura. Petrarca bruker flere andre ord
med liknende ordlyd i de andre sonettene, f. eks. gull. Diktet er altså
dedisert Laura, ikke bare i innhold, men også i form. Det kommer også klart
fram av diktet at det er Laura som gir ham inspirasjon til å skrive, ikke bare
dette diktet, men det å skrive i det store og det hele.
Det å se
kvinnen som noe spesielt, ikke bare framheve de ideer kvinnen representerer, er
ikke vanlig på denne tiden, og er grunnen til at dette er starten på en ny
epoke, renessansen, gjenfødelsen av antikken.
”Dårskapens
lovtale (Kvinnens dårskap er krydderet i mannens liv)” er en satire skrevet av
Erasmus fra Rotterdam. Satiren kom ut i 1511, halvannet århundre etter
Petrarcas sonetter. Erasmus var en av Europas fremste humanister, noe satiren
bærer preg av. Erasmus ble heftig kritisert, og holdt til og med på å bli brent
på kjetterbålet, til tross for at han også skrev bibelkommentarer, men berget
seg ved å love å skrie en tilbakekalling av satiren. Dette gjorde han aldri.
I satiren
beskriver Erasmus kvinnen som enkel og grunn, med dårskap nok til å være
fornøyd med bortimot ingenting. Han sier, i skikkelsen til Dårskapens gudinne,
at menn er født til å styre og derfor er fornuftigere enn kvinner. Det er for å
kompensere for deres manglende dårskap de har en hustru, som karakteriseres som
en ”dum og unyttig skapning”. Hustruens eneste oppgave er ”å krydre og forsøte
mannens barske gemytt med sin tåpelighet”. Lovtalen var provoserende da den ble
utgitt, men ikke på grunn av kvinnesynet, som det for oss er naturlig å tro.
Den første setningen sier at det er på tide å ”forlate de himmelske guder og
vende tilbake til jorden”, noe som gjorde at kirken reagerte. Dette er aldeles
latterlig sett med våre øyne, da religionsfrihet og likestilling er noen av våre
største verdier. De fleste kvinner vil finne teksten svært provoserende, og når
denne Dårskapens gudinne ytrer at den ikke tror de er så tåpelige at de blir ergerlige på den, provoseres de enda mer.
Sonetten og
satiren er rake motsetninger, med det ene unntak at begge handler om kvinner.
Petrarca ser på kvinnen som givende. Laura er livet hans, uten henne ville hele
hans verden falt i grus. Erasmus derimot, omtaler kvinnen som krydder i
tilværelsen. Slett ikke noe han trenger. Kjærlighet omtaler han ikke med et
ord.
Til tross for
at man kanskje misliker holdningen til Erasmus er det den teksten som vekker
flest tanker. Man oppdager hvor uenig man er, og får lyst til å svare ham. Av
de to tekstene er det den man kommer til å huske. Når man leser sonetten tenker
man kanskje ”søtt”, før den føyer seg inn i rekken av utallige, nesten
identiske kjærlighetsdikt.
Martines forfatteromtale av Francesco Petrarca.
Martines forfatteromtale av Francesco Petrarca.
Ja du er flink
SvarSlettJa du er flink
SvarSlett